امروز در هر بازار و هر محصولی، تعداد زیادی برند وجود دارند که هر کدام سهم خاصی از بازار آن محصول را به خود اختصاص داده‌اند و مهم‌ترین هدف هر برندی در بازار محصولات رقابتی حداکثر کردن سهم از بازار است. برای این منظور برندها یا شرکت‌ها سعی می‌کنند با هر روشی محصول خود را در دسترس مخاطب قرار بدهند. این روش‌ها می‌تواند تبلیغات رسانه‌ای، بازاریابی و فروش مستقیم، تبلیغات محیطی، تبلیغ در نقطۀ خرید یا انواع دیگر روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی باشد.

در بازاریابی از نوع تبلیغ در نقطه خرید، یکی از روش‌ها، برگزاری یک کمپین سمپلینگ در نقطه فروش است. روشی که اخیرا بسیار مورد توجه برندها قرار گرفته و به نظر می‌رسد با توجه به هزینه‌های آن بهینه و مقرون به صرفه باشد.

مزایای سمپلینگ چیست؟

مواجهه و برخورد حضوری مخاطبان با محصول و برند

تقویت تصویر کالا یا برند مورد نظر در ذهن مشتری

معرفی محصولات جدید

جذب مشتریان قدیمی با تبلغات جدید

عدم نیاز به هزینه برای مصرف‌کننده (برای تست اولیه)

جذب مشتریان نا آشنا با برند مورد نظر

جواب دهی به مشتریان ناراضی و رفع مشکل آن‌ها به صورت حضوری

برای طراحی یک کمپین سمپلینگ به چه مواردی باید توجه کرد؟

کمپین تبلیغاتی سمپلینگ؛ به طور مجموعه فعالیت هایی است که برای معرفی یک محصول یا برند به مخاطبان به صورت رو در رو و از نزدیک صورت می‌گیرد. برای انجام یک فعالیت سمپلینگ هدفمند باید به نکاتی توجه کرد که به برخی از آن نکات در این‌جا می پردازیم.

موضوع سمپلینگ چیست؟ سمپلینگ محصولات غذایی یا لوازم بهداشتی و آرایشی و …

رنگ سازمانی برند مورد نظر چیست؟ استفاده از رنگ سازمانی محصول و برند بسیار ضروری است

طراحی گرافیکی مناسب برای میز سمپلینگ

انتخاب میز کانتر سمپلینگ مناسب

انتخاب مکان های مناسب برای پروموت محصول یا خدمات

طراحی بروشور و کاتالوگ (برای پروموشن)

استفاده از افراد آموزش دیده و مناسب با سمت و سوی محصول و برند؛ به عنوان مثال در یک کمپین سمپلینگ برای لوازم آرایشی مخصوص بانوان حتما ضروری است که از خانم های با ظاهر آراسته استفاده کرد

طراحی لباس متحد الشکل برای پروموترها

در طراحی میز کانتر سمپلینگ توجه به نکاتی که در ادامه می‌آید، مهم است.

باید به این موضوع توجه شود که هدف از کمپین سمپلینگ در بازاریابی محصول، خدمات یا یک برند چیست؟

این نکته بسیار مهم است که بدانیم هدف نهایی از کمپین سمپلینگ، آگاهی از برند(Brand Awareness) است یا معرفی محصول جدید یک برند شناخته شده یا فروش مستقیم یک محصول شناخته شده است.

کمپین سمپلینگ به خاطر تماس از نزدیک مشتری با محصول موجب اطمینان بیشتری بین محصول یا برند با مخاطب می شود و در طراحی اقلام تبلیغاتی سمپلینگ باید این مورد را در نظر داشت که نوع طراحی طوری باشد که مخاطبان را برای استفاده از محصول یا خدمت و یا حداقل به آشنایی و آگاهی گرفتن در مورد محصول یا برند تشویق کند. باید متوجه این نکته بود که همه هدف از کمپین تبلیغاتی پروموت یا سمپلینگ رهگذران را به لحظه ای ایستادن و کنجکاوی در مورد محصول یا خدمت ارائه شده کنجکاو کند.

اولین پایانه ای که مخاطب از طریق آن تحت تاثیر برنامه پروموشن شما قرار می گیرد میز کانتر سمپلینگ است. بنابراین در طراحی گرافیکی و انتخاب نوع میز کانتر سمپلینگ و نوع چاپ روی میز باید نهایت دقت را کرد و از رنگ هایی متناسب با محصول یا برند استفاده کرد.

به عنوان مثال حتما ضروری است که در طراحی میز کانتر سمپلینگ به این نکته توجه کرد که میز کانتر در واقع سفیر برند یا محصول بوده و باید از نظر ظاهر و طراحی گرافیک در بهترین حالت باشد. بنابراین انتخاب میز کانتر مناسب بسیار مهم است.

مراحل انجام سمپلینگ

تعیین استراتژی اصلی سمپلینگ (آگاهی از برند یا معرفی محصول؟)

داشتن اطلاعات کامل و پایه ای از محصول یا برند

آگاهی از بازار فروش و فعالیت هایی که در گذشته انجام شده و نتایج آن

آگاهی از امکانات مورد نیاز و میزان بودجه کارفرما

استخدام نیروی انسانی مناسب

آموزش مناسب در مورد محصول و نحوه رفتار به نیروها

انتخاب مکان استقرار کانترها با توجه به نوع کمپین و مخاطبان آن، (مراکز تجاری، فروشگاهی و …)

طراحی فرم‌هایی جهت دریافت اطلاعات از مشتریان

تعیین نمودارهای اطلاعاتی در هر منطقه از استقرار سمپلینگ و تحلیل آماری جهت بررسی میزان موفقیت کمپین

طراحی گرافیکی پروژه سمپلینگ 

مهم‌ترین بخش یک کمپین تبلیغاتی، طراحی گرافیکی کل پروژه است که شامل طراحی بروشورها، طراحی کانتر سمپلینگ و حتی طراحی لباس پروموترها می شود.

برای طراحی گرافیکی میز سمپلینگ، پس از انتخاب میز مناسب طبق ابعاد چاپ کار طراحی گرافیک انجام می پذیرد. برای این کار استفاده از رنگهای سازمانی و لوگو برند ضروری است. باید  توجه داشته باشید که قسمت هدر میز کانتر سمپلینگ و قسمت جلوی میز نقاطی هستند که اولین مواجهه مخاطبان با برند شما از این طریق است. بنابراین طراحی این قسمت ها از اهمیت ویژه‌ای را می‌طلبد.

طراحی لباس فرم کارکنان سمپلینگ؛  توجه داشته باشید که لباس فرم باید شباهت زیادی به خود سمپلینگ و برند مربوطه داشته باشد مثلا اگر برند شما سبز رنگ است حتما لباس کارکنان ترکیبی از این رنگ داشته باشد.

تاثیرات کمپین سمپلینگ بر فروش محصول و بازاریابی برند؛

مشخص شده است که نتایج هر کمپین سمپلینگ معمولاً طی دو دورۀ زمانی به دست می آیند.

۱.بلافاصله بعد از برپایی کمپین سمپلینگ معمولا فروش محصولات افزایش داشته تا جایی که طبق آمار به دست آمده تا ۷۰ درصد افزایش فروش پس از برپایی کمپین سمپلینگ امکان پذیر است.

۲.مرحله دوم فروش محصولات بعد از دوره تبلیغات و سمپلینگ است که به نوع کالا و درجه کیفیت محصول بستگی دارد اگر محصول کیفیت خوبی نداشته باشد مسلماً بعد از هر دوره تبلیغات فروش آن افت چشم گیری خواهد کرد.

 

در حال ارسال
نظرات کاربر
۵ (۱ رای)
advanced-floating-content-close-btn

ارسال فایل